Μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση με τον Αν. Καθηγητή Αστροφυσικής κ. Σπύρο Πατσουράκο.
Την Τετάρτη 15 Νοεμβρίου επισκέφθηκε το Αρσάκειο Γυμνάσιο Ιωαννίνων, έπειτα από πρόσκληση της Δ/ντριας του Σχολείου κ. Αικατερίνης Τάτση, ο Αναπληρωτής Καθηγητής Αστροφυσικής του Τμήματος Φυσικής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων κ. Σπύρος Πατσουράκος. Ο κ. Πατσουράκος συζήτησε με τους μαθητές της Β’ και Γ’ Γυμνασίου, οι οποίοι υλοποιούν τη φετινή χρονιά τα εκπαιδευτικά προγράμματα Artemis της NASA και Myth to Space της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας, για τον διαστημικό καιρό και πόσο σημαντική είναι η μελέτη αλλά και η πρόγνωση/πρόβλεψή του. Μάλιστα η επίσκεψη του κ. Πατσουράκου στο Αρσάκειο Ιωαννίνων συνέπεσε χρονικά με την εξαιρετικά ασυνήθιστη εμφάνιση Βόρειου Σέλαος στον ουρανό της Βόρειας Ελλάδας, χρωματίζοντάς τον κόκκινο, ώστε να μοιάζει σαν μια τεράστια φλόγα, έπειτα από μια ισχυρή γεωμαγνητική καταιγίδα που επηρέασε την Βόρεια Ευρώπη.
Ο Καθηγητής παρουσίασε σε μαθητές και εκπαιδευτικούς τα φαινόμενα που καθορίζουν τον διαστημικό καιρό και προκαλούνται από την έκτακτη ηλιακή δραστηριότητα (εκτοξεύσεις στρεμματικής μάζας, εκλάμψεις, ηλιακό άνεμο), η οποία προκαλεί διαταραχές στη μαγνητόσφαιρα (γεωμαγνητικές καταιγίδες) αλλά και την ατμόσφαιρα. Αποτέλεσμα όχι μόνο φυσικά φαινόμενα, όπως το Σέλας (aurora borealis and australis), που γοητεύουν και εμπνέουν τους ανθρώπους διαχρονικά (η ρωμαϊκή θεά Aurora που «χρωματίζει» τον ουρανό) αλλά παροδικές ή και μόνιμες βλάβες σε πληθώρα τεχνολογικών υποδομών (δίκτυα ηλεκτρικού ρεύματος, τηλεπικοινωνίες, δορυφορικά συστήματα, συστήματα πλοήγησης κ.ά.). Τόνισε ότι η μελέτη του διαστημικού καιρού δεν αφορά μόνο την επιστημονική κοινότητα και τις διαστημικές αποστολές (βιολογικές βλάβες σε αστροναύτες λόγω σωματιδιακής ακτινοβολίας υψηλής ενέργειας) αλλά συνολικά την ανθρωπότητα, καθώς οι σύγχρονες κοινωνίες είναι απολύτως εξαρτώμενες από προηγμένες τεχνολογίες, με αποτέλεσμα να υπάρχουν σημαντικές κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις (σε κάποιες περιπτώσεις τεράστιες) μετά από την εμφάνιση τέτοιων φαινομένων.
Ακολούθησε συζήτηση με τους μαθητές, οι οποίοι κυριολεκτικά «βομβάρδισαν» τον Καθηγητή με πολύ ενδιαφέρουσες ερωτήσεις.
Συμπέρασμα; Δεν μπορούμε να ελέγξουμε τον Ήλιο μας, αλλά είναι πλέον βέβαιο ότι πρέπει να τον «παρακολουθούμε» συνεχώς.